Heinrich Schütz,
latiniserat Henricus Sagittarius, född 8. Oktober (jul.)/ 18. Oktober 1585(greg.) i Köstritz, död 6. November(jul.)/ 16. November 1672(greg.) i Dresden, var en protestantisk
kyrkomusiker och tysk kompositör under den tidiga barocken.
Barn-och ungdom
Han föddes i faderns värdshus Goldenen Kranich i Köstritz (Ostthüringen) som den andre av åtta
syskon och döptes 9 oktober 1585 i St. Leonhardkyrkan i Köstriz. När han var fem år gammal
flyttade familjen till Weißenfels där fadern övertog ett annat värdshus, och här tillbragte Heinrich
Schütz sin barndom. 1599 upptäcktes hans musikaliska talang av lantgreven Moritz von HessenKassel,
som såg till att han fick utbildning till sångare och dessutom från 1607 kunde studera juridik
i Marburg. Samtidigt studerade han orgelspel och komposition. Från 1609 till 1612 kunde han tack
vare ett stipendium från lantgreven studera för Giovanni Gabrieli i Venedig, där han 1611
publicerade Il Primo libro di Madrigali. Gabrieli var f.ö. den ende som Schütz nämnde som sin
lärare.
När han 1613 återvände till Kassel fick han anställning som andre organist vid lantgreve Moritz von
Hessens hov. 1619 blev han kapellmästare vid det framstående sachiska hovkapellet, en position som
han innehade resten av sitt liv. Samma år gav han ut Psalmen Davids, och gifte sig med Magdalena
Wildeck. De fick två döttrar. Anna Justina dog redan vid 17 års ålder. Euphrosyne föddes 1623 och
gifte sig med Christoph Pincker, som blev borgmästare i Leipzig.
Som kapellmästare hade Schütz ansvar för hovkapellet med både sångare och instrumentalister. Man
framförde såväl andlig som världslig musik, som underhållning och vid gudstjänster såväl som vid
politisk representation. Tyvärr har hans dramatiska världsliga verk (sångspel och baletter) gått
förlorade.
Trettioåriga kriget
1618 utbröt trettioåriga kriget, vilket inte bara kostade livet för närmare en tredjedel av Tysklands
invånare, utan också orsakade ett nästan totalt sammanbrott för den tyska kulturen, vilket också
Schütz själv har beklagat sig över. I inledningen till Kleine geistliche Konzerte 1636 skriver han att
han tvingats skära ned på ambitionerna rörande instrumentation och uppförande. Till detta kom
också att pesten bredde ut sig på nytt. Hans fru Magdalena avled 1625 och han gifte aldrig om sig.
För att inte förlora kontakten med den nya musikens landvinningar besökte Schütz 1628 Italien för
andra gången och stannade där i mer än ett år (möjligen träffade han då Claudio Monteverdi).
Besöket gav honom avsevärda nya impulser för komponerandet. Hans första bok av Symphoniae
sacrae, som utgavs 1629 i Tyskland efter hans återkomst, visar på detta. Vid denna tid fick
hovkapellet i Dresden stora problem med att betala sina medlemmar, och Schütz började se sig om
efter anställningar utanför Dresden.
Han fick erbjudanden från kung Christian IV i Danmark/Norge att leda musik vid bröllopsfester.
1633 till 1635 och 1642 till 1644 var han anställd som dansk överkapellmästare i Köpenhamn.
Dessutom arbetade Schütz som musikalisk rådgivare vid furstehoven i Hannover, Wolfenbüttel,
Gera, Weimar och Zeitz. 1635/36 komponerade han Musikalischen Exequien till begravningen av
hans landsfurste Heinrich Posthumus Reuß. 1636 publicerade han i Leipzig första delen av Kleine
geistliche Konzerte, och 1639 följde den andra delen. Hans musikaliska publicerande nådde sin
höjdpunkt under slutet av 1640-talet: 1647 kom andra delen av Symphoniae sacrae, 1648 Geistliche
Chormusik och 1650 tredje och sista delen av Symphoniae sacrae. Han ansökte från 1645 om
pension, men detta avvisades av Johann Georg I, och först dennes son Johann Georg II av Sachsen
beviljade 1656 Schütz pension, men Schütz behöll hela livet sin titel som kapellmästare.
De sista åren
De sista åren tillbragte Schütz i sitt hus i sin barndomsort Weißenfels. Från denna tid härstammar
hans tre passioner enligt Lukas (c:a 1664), Matteus (1665) och Johannes (1666) samt hans
Weihnachtshistorie(1664). Hans sista verk är den fullständiga tonsättningen av den 119 psalmen
(1671), uppdelade i elva motetter, följd av en tonsättning av den 100 psalmen och ett tyskt
Magnificat. Den 119 psalmen är den längsta i bibeln, och hela verket är skrivet för dubbelkör.
Eftersom detta blev hans sista verk kallas det vanligen för hans svanesång. Schütz avled vid den
höga åldern av 87 år i Dresden, och jordfästes i Frauenkirche där. När kyrkan revs 1727 gick hans
grav förlorad. I dagens Frauenkriche finns ett minnesmärke över denna tyske musiker av europeisk
rang.
Musikaliskt skapande
Heinrich Schütz anses som den mest betydande tyske kompositören under den tidiga barocken. Även
om han först utbildades till organist, så komponerade han efter tidiga madrigaler med italienska
texter framför allt vokalmusik till tyska andliga texter såväl till hovets gudstjänster som till furstlig
taffelmusik. Schütz såg som sin huvuduppgift att producera musik för speciella tillfällen såsom stora
hovfester eller politiska händelser.
De besvärliga levnadsomständigheterna som trettioåriga kriget, epidemier och sociala omvälvningar
ledde till att Schütz, trots ett till en början glansfullt liv vid hovet och ett till hans frus tidiga död
lyckligt äktenskap, senare i livet beskrev sitt liv som en "nästan plågsam existens". I viss mån har
detta avspeglats i hans verk.
Schütz införde till Tyskland den nya italienska konserterande stilen med obligat generalbas, och
kombinerade den med tysk bibelprosa. Hans mästerliga "översättning" av tyska texter till musik -här
kunde han falla tillbaka på sina erfarenheter av den italienska madrigalen - har allt sedan dess
fascinerat åhörarna.
Vid sidan av bibeltexter (speciellt Psaltarpsalmer) har Schütz i mindre omfattning tonsatt rimmade
eller strofiska texter, han saknade tyska texter som kunde mäta sig med de italienska madrigalerna
och såg sig inte i stånd att själv skriva sådana texter. Likväl har Schütz samarbetat med kända
diktare; samarbetet med Martin Opitz ledde till pastoralkomedien Dafne, även om man inte vet om
det handlar om en genomkomponerad opera eller ett teaterstycke med musik.
Vid sidan av generalbasstilen har Schütz också ägnat sig åt den äldre stilen utan generalbas, vilken
han höll högt som grund för allt komponerande. Det visar inte bara hans madrigaler, utan också
motetterna i Cantiones sacrae från 1625 liksom Geistliche Chormusik från 1648. Just
sammansmältningen av de båda stilarna, arbetet med del olika elementen i konserter, motetter och
madrigaler, den virtuosa hanteringen av såväl vokalstämmor som obligata instrument och den
varierande hanteringen av olika besättningar (från enstämmiga konserter till flerköriga, klangfulla
verk) räknas till de speciella egenskaper som redan hans samtida uppskattade.
En fullständig förteckning över Schütz verk finns i Schütz-Werke-Verzeichnis (SWV) av Werner
Bittinger.
Reception
Under sin livstid kallades Schütz "parens nostrae musicae modernae", dvs "fader till vår (dvs. den
tyska) moderna musiken". Den första tyska musikhistorien från 1650 kallar honom "den allerbesten
teutschen Componisten"("den allra bästa tyska kompositören"), och på hans gravsten betcknas han
som "saeculi sui musicus excellentissimus" (hans århundrades mest framstående musiker). Till
Schütz elever räknas bl.a. David Pohle, Matthias Weckmann, Johann Theile, Adam Krieger och
Johann Vierdanck. Trots uppskattningen från sina samtida blev han bortglömd i närmare 200 år.
1834 nämns Schütz i Carl von Winterfelds monografi över Giovanni Gabrieli. Från 1879 uppförde
Carl Riedel, körledare i Leipzig, framör allt Passionerna och Die Sieben Worte i egna bearbetningar,
och gjorde dem på så sätt bekanta för en större publik. Franz Liszt engagerade sig för nytryck av
Schütz verk. I början av 1880-talet uppförde Arnold Mendelssohn på uppmuntran av Friedrich Spitta
i Bonn flera körverk. Också Johannes Brahms uppförde några av Schütz verk i Wien. 1885 började
Philipp Spitta med den första publiceringen av Schütz samlade verk. Under 1920-talet började
framför allt motetterna ur Geistlichen Chormusik att framföras mer.
1922 grundades det första kortlivade Heinrich-Schütz-Gesellschaft. Det följdes 1930 av Neue Schütz-Gesellschaft, som senare bytte namn, och ännu i dag finns kvar under namnet Internationale Heinrich Schütz-Gesellschaft(ISG) och man anordnar årliga Heinrich-Schütz-fester eller Heinrich-Schütz-dagar för att upplysa om
och sprida Schütz musik. En av grundarna, Hans-Joachim Moser, presenterade 1936 en första
biografi över Schütz, efter det att Erich Müller redan 1931 hade producerat en utgåva av Schütz
skrifter och brev. 1955 påbörjade ISG en nyutgåva av samtliga verk (Neue Schütz-Ausgabe, och
hittills (Mars 2011) har 37 volymer publicerats, och man räknar med c:a 45 volymer innan allt är
utgivet. 1979 började ISG att ge ut Schütz-Jahrbuch, som sedan dess utkommer årligen, och
publicerar viktiga uppsatser om Schütz och hans samtid.
Vid sidan av Neue Schütz-Ausgabe publiceras också Stuttgarter Schütz-Ausgabe (utg. Günter
Graulich) som syftar att tillgodose uppförandepraktiska behov. Därtill pågår en CD-inspelning av
samtliga verk under ledning av Prof. Hans-Christoph Rademann och i samarbete mellan Dresdner
Kammerchor, Carus-Verlag Stuttgart och MDR Figaro. Den italienska cembalisten och dirigenten
Matteo Messori arbetar med Ensemble ? Cappella Augustana för en inspelning av Schütz samtliga
verk. Av planerade 35 CD, har hittills (4 September 2011) 19 utkommit.
Heinrich-Schütz-arkivet i Dresden grundades 1988 av Wolfram Steude.? 5? Hans dåvarande
boningshus blev Heinrich-Schütz-Haus.
I de tre viktigaste städer där Schütz levde och verkade (Bad Köstritz, Dresden und Weißenfels)
anordnas varje år musikfestivaler till kompositörens ära.
I Sverige verkar Svenska Schützsällskapet i samma anda som ISG.